Aiemmin Espanjassa asunut, nykyään Saksassa asuva ja melkein Pariisiin muuttanut suomalainen kertoo kokemuksia elämästä Euroopassa ja vertailee kulttuureja ja kieliä samalla kun suunnittelee mihin maahan sitä seuraavaksi lähtisi asumaan tai edes käymään.

perjantai 20. huhtikuuta 2012

Vitsin nihkeä GEMA


GEMA eli Gesellschaft für musikalische Aufführungs- und mechanische Vervielfältigungsrechte on saksalainen vastine Suomen Teostolle. Ja kuten Saksalta odottaa sopii, niin se toden teolla hoitaa työnsä niin kunnolla että mulla ainakin menee hermot. Saksassa ei ole tarjolla Spotifyta, koska GEMA ei pysty käsittelemään ilmaista musiikinjakofoorumia. Mulla on vielä Spotify-tili Espanjassa, mutta sen käyttäminen Saksassa vaatisi sen, että joku kaveri Espanjassa loggautuisi sisään aina parin viikon välein, jotta ohjelma luulisi mun olevan vaan lomalla Saksassa. En voi myöskään ostaa maksullista Spotifyta, jossa olisi rajaton oikeus kuunnella ulkomailla, koska siihen tarvittaisiin espanjalainen luottokortti, mitä mulla ei enää ole. Saksalaiset kortit ei näissä hommissa pelitä. 

Youtubessa joka toisen videon katsominen ei onnistu, vaan siihen tulee teksti että GEMA ei ole antanut oikeuksia tämän videon katsomiseen Saksassa. Niin että mulle on turha lähetellä mitään kivoja musavideoita, en mä niitä pysty katsomaan. Myöskin joitain sarjoja ja leffoja on blokattu, koska niissä saattaa soida taustalla musiikkia, jota GEMA taas korppikotkan lailla vahtii. Luin yhdeltä chattifoorumilta että eräs herra oli ladannut Youtubeen omia kitaracovereitaan tunnetuista biiseistä ja eiköhän jo neljän tunnin sisällä ollut GEMA blokannut nekin videot. Tyyppi kyseli neuvoja minne voisi oikein videonsa ladata, ettei GEMA pääsisi niihin käsiksi. Mietin vaan että kuinka paljon jengiä siellä GEMAssa on töissä kun ne ehtii tohon tahtiin blokkailla ihmisten videoita. Jokainen video kun pitää blokata yksitellen. Mä oon nyt siis ihan omien (ja tietty musaguru syssan) levyjen varassa.

No ainakin ne on pahoillaan...

3 kommenttia:

  1. Musaguru sisko. Thänks! It is me =)

    VastaaPoista
  2. Hahahah voi ei, enpä olisi uskonut tollaista "sensuuria" EU:sta... Eikö sulla ole suomalaista luottokorttia ;)? T. Pankkilainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei ole ei. Pelkkä saksalainen. On mulla vielä tili Suomessa kun solo-tunnuksilla voi tehdä kaikkea kivaa, mutta ei mitään kortteja enää.

      Poista