Aiemmin Espanjassa asunut, nykyään Saksassa asuva ja melkein Pariisiin muuttanut suomalainen kertoo kokemuksia elämästä Euroopassa ja vertailee kulttuureja ja kieliä samalla kun suunnittelee mihin maahan sitä seuraavaksi lähtisi asumaan tai edes käymään.

maanantai 22. elokuuta 2016

Berliiniin bisneksessä


Olin viikonloppuna pitkästä aikaa Berliinissä. Itse kaupungista kirjoitan vielä erikseen, mutta ensin tarina siitä miten sinne pääsin. Berliiniin meno oli ihan viime hetken päätös; neljä kaveria Madridista on siellä nyt viikon verran ja viime viikolla yhtäkkiä keksin että hitsiläinen, mähän voin liittyä seuraan viikonloppuna kun kerran samassa maassa ollaan. Lennot oli vielä about samanhintaiset kuin juna joten päätin lentää. Perjantaina tsekkasin itseni Lufthansan lennolle ja valitsin paikakseni 5D:n. Käytäväpaikka suht edessä, koska halusin koneesta ulos mahdollisimman nopeasti.  

Frankfurtin lentokentällä mennään Lufthansan lennoille aina automaattisista porteista joissa vaan vilautetaan boarding passin viivakoodia. Tällä kertaa automaatista tuli ulos joku pikku lappunen kun olin puhelintani sille vilauttanut ja otin lapun taskuun sitä sen enempää katsomatta. Kun pääsin koneeseen, huomasin että ensimmäiset kymmenen riviä on bisnesluokkaa. Kurkkasin automaatista tullutta pikku tikettiä ja siinähän luki että mun paikka olis nyt 22D. Mua ei nyt kuitenkaan huvittanut mennä millekään riville 22, koska olin itse varta vasten ottanut paikan viidenneltä riviltä, joten menin sinne. Ajattelin että pahin mitä voi käydä on että ne heivaa mut hittoon sieltä.

Ajattelin, että jos mun paikka ei ole annettu kenellekään muulle, ehkä ne ei ees huomaa että bisneluokassa on yks salamatkustaja ja jos joku jotain kysyy, niin mullahan on näyttää että mun lipussa lukee paikka 5D. Mulle käytiin tarjoomassa lehtia luettavaksi ja muutenkin siinä häärittiin koko ajan ympärillä ja oltiin ystävällisiä. Bisnesluokassa saa kyllä niin paljon parempaa palvelua aina. Sitten kone lähti liikkeelle, eikä mua oltu vielä heivattu minnekään. Siellä oli vain kuusi miestä mun lisäksi ja siis monta tyhjää riviä. Kone oli varmaan vaihtunut sen jälkeen kun olin tsekannut itseni sisään, koska alun perin rahvaan luokka alkoi jo riviltä viisi.

Sitten lopulta kun oltiin jo ilmassa tuli lentoemäntä kysymään, että hei mikä paikka siinä sun lipussa oikein on. Sanoin että 5D. Voitko näyttää? Juu toki, kato tästä. Näytin puhelimen ruudulta pientä ikonia josta näkyi paikkanumero 5D, kun klikkaisn sitä isommaksi, ei se enää näkynytkään, koska mulla ei ollut enää nettiä käytössä. Nainen oli että juu, juu toki uskon sinua (ei ne kehtaa olla ilkeitä mahdollisille tärkeille asiakkaille), meillä listassa lukee kuitenkin vaan kuusi nimeä eikä meillä ole ruokaa kuin kuudelle, mutta me yritetään keksiä jotain. Mä olin että, joo, okei, ei se mitään.

Sitten tuli stuertti juomakärryjen kanssa ja kysyi että oonhan mä Berliiniin menossa. Sanoin että joo, ja toivottavasti tää konekin on. Hän vastasi naureskellen että kyllä, mutta hänellä on kaikki nimet ja numerot väärin, mutta eipä tässä mitään, otatko kuohuviiniä. Ilmeisesti sen koneen vaihdon jälkeen oli muutkin paikat menny sekasin.

Ja niinpä mä sitten matkasin bisnes-luokassa vaikka olin maksanut eco light hinnan. Ja kuulkaa, mä en edes tuntenu pienintäkään omantunnon pistoa, koska Lufthansa kohteli mua viime vuonna niin huonosti. Multa peruttiin kuusi lentoa. Yksi sään takia, niin että jouduin yöpymään Lontoossa, kolme lakon takia ja kaksi nettivarauksen virheen takia. Mistään en saanut mitään korvausta (ok, Lontoon hotellin ne makso), lakkolennoista en sen takia, koska sain kuulemma vaihtaa lentojen päivää ilmaiseksi. Niin, mutta miten se juttu että missasin Suomessa entisen kollegan hautajaiset ja isäni viimeisen isänpäivän (silloin en tietenkään tiennyt että olis viimeinen)? 

Peruin marraskuussa netissä yhdet lennot Lyoniin ja sitten tuli joku virhe ja myös mun monta kuukautta aiemmmin ostamat lennot Helsinkiin siskon 40v synttäreille peruuntui. Soitin heti perään ja ne sano ettei mitään voi tehdä, sun pitää ostaa lennot uusiks. Olin alun perin maksanu Helsingin lennoista 150€, tokat lennot makso 220€. Niillä kesti seitsemän kuukautta käsitellä mun valitus ja lopputulos oli, että nettivaraukset on asiakkaan omalla vastuuulla, emme ole korvausvelvollisia. Olin lähettäny niille screeshotin sivuhistoriasta missä näkyy virheilmoitus ja se, ettei mua ikinä pyydetty vahvistamaan Helsingin lentojen perumista. Ei jeesannu. Maksoin 150€ lennoista 370€.


Eli jos kaiken ton jälkeen saan kerran matkustaa 45 minuutin lennon bisnesluokassa, niin sorry vaan, mutta otan sen vastaan. Mulla on muutenkin mottona että älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki ja älä varsinkaan tarjoa itseä vahingoittavaa tietoa vapaaehtoisesti. Oisinhan mä voinu esittää sen pikku lappusen ja kysyä että onko mun paikka nyt 5D vai 22D, mutta tällä kertaa koin paremmaksi olla hiljaa. Ruuankin ne lopulta löys mulle.

Mun ilmainen ateria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti