Olin viikonloppuna pitkästä aikaa Berliinissä. Itse
kaupungista kirjoitan vielä erikseen, mutta ensin tarina siitä miten sinne
pääsin. Berliiniin meno oli ihan viime hetken päätös; neljä kaveria Madridista
on siellä nyt viikon verran ja viime viikolla yhtäkkiä keksin että hitsiläinen,
mähän voin liittyä seuraan viikonloppuna kun kerran samassa maassa ollaan.
Lennot oli vielä about samanhintaiset kuin juna joten päätin lentää.
Perjantaina tsekkasin itseni Lufthansan lennolle ja valitsin paikakseni 5D:n.
Käytäväpaikka suht edessä, koska halusin koneesta ulos mahdollisimman nopeasti.
Frankfurtin lentokentällä mennään Lufthansan
lennoille aina automaattisista porteista joissa vaan vilautetaan boarding
passin viivakoodia. Tällä kertaa automaatista tuli ulos joku pikku lappunen kun
olin puhelintani sille vilauttanut ja otin lapun taskuun sitä sen enempää
katsomatta. Kun pääsin koneeseen, huomasin että ensimmäiset kymmenen riviä on
bisnesluokkaa. Kurkkasin automaatista tullutta pikku tikettiä ja siinähän luki
että mun paikka olis nyt 22D. Mua ei nyt kuitenkaan huvittanut mennä millekään
riville 22, koska olin itse varta vasten ottanut paikan viidenneltä riviltä,
joten menin sinne. Ajattelin että pahin mitä voi käydä on että ne heivaa mut
hittoon sieltä.
Ajattelin, että jos mun paikka ei ole annettu
kenellekään muulle, ehkä ne ei ees huomaa että bisneluokassa on yks
salamatkustaja ja jos joku jotain kysyy, niin mullahan on näyttää että mun
lipussa lukee paikka 5D. Mulle käytiin tarjoomassa lehtia luettavaksi ja
muutenkin siinä häärittiin koko ajan ympärillä ja oltiin ystävällisiä. Bisnesluokassa
saa kyllä niin paljon parempaa palvelua aina. Sitten kone lähti liikkeelle,
eikä mua oltu vielä heivattu minnekään. Siellä oli vain kuusi miestä mun
lisäksi ja siis monta tyhjää riviä. Kone oli varmaan vaihtunut sen jälkeen kun
olin tsekannut itseni sisään, koska alun perin rahvaan luokka alkoi jo riviltä
viisi.
Sitten lopulta kun oltiin jo ilmassa tuli
lentoemäntä kysymään, että hei mikä paikka siinä sun lipussa oikein on. Sanoin
että 5D. Voitko näyttää? Juu toki, kato tästä. Näytin puhelimen ruudulta pientä
ikonia josta näkyi paikkanumero 5D, kun klikkaisn sitä isommaksi, ei se enää
näkynytkään, koska mulla ei ollut enää nettiä käytössä. Nainen oli että juu,
juu toki uskon sinua (ei ne kehtaa olla ilkeitä mahdollisille tärkeille
asiakkaille), meillä listassa lukee kuitenkin vaan kuusi nimeä eikä meillä ole
ruokaa kuin kuudelle, mutta me yritetään keksiä jotain. Mä olin että, joo,
okei, ei se mitään.
Sitten tuli stuertti juomakärryjen kanssa ja kysyi
että oonhan mä Berliiniin menossa. Sanoin että joo, ja toivottavasti tää
konekin on. Hän vastasi naureskellen että kyllä, mutta hänellä on kaikki nimet
ja numerot väärin, mutta eipä tässä mitään, otatko kuohuviiniä. Ilmeisesti sen
koneen vaihdon jälkeen oli muutkin paikat menny sekasin.
Ja niinpä mä sitten matkasin bisnes-luokassa vaikka
olin maksanut eco light hinnan. Ja kuulkaa, mä en edes tuntenu pienintäkään
omantunnon pistoa, koska Lufthansa kohteli mua viime vuonna niin huonosti.
Multa peruttiin kuusi lentoa. Yksi sään takia, niin että jouduin yöpymään
Lontoossa, kolme lakon takia ja kaksi nettivarauksen virheen takia. Mistään en
saanut mitään korvausta (ok, Lontoon hotellin ne makso), lakkolennoista en sen
takia, koska sain kuulemma vaihtaa lentojen päivää ilmaiseksi. Niin, mutta
miten se juttu että missasin Suomessa entisen kollegan hautajaiset ja isäni
viimeisen isänpäivän (silloin en tietenkään tiennyt että olis viimeinen)?
Peruin marraskuussa netissä yhdet lennot Lyoniin ja
sitten tuli joku virhe ja myös mun monta kuukautta aiemmmin ostamat lennot
Helsinkiin siskon 40v synttäreille peruuntui. Soitin heti perään ja ne sano
ettei mitään voi tehdä, sun pitää ostaa lennot uusiks. Olin alun perin maksanu
Helsingin lennoista 150€, tokat lennot makso 220€. Niillä kesti seitsemän
kuukautta käsitellä mun valitus ja lopputulos oli, että nettivaraukset on
asiakkaan omalla vastuuulla, emme ole korvausvelvollisia. Olin lähettäny niille
screeshotin sivuhistoriasta missä näkyy virheilmoitus ja se, ettei mua ikinä
pyydetty vahvistamaan Helsingin lentojen perumista. Ei jeesannu. Maksoin 150€
lennoista 370€.
Eli jos kaiken ton jälkeen saan kerran matkustaa 45
minuutin lennon bisnesluokassa, niin sorry vaan, mutta otan sen vastaan. Mulla
on muutenkin mottona että älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki ja älä varsinkaan
tarjoa itseä vahingoittavaa tietoa vapaaehtoisesti. Oisinhan mä voinu esittää
sen pikku lappusen ja kysyä että onko mun paikka nyt 5D vai 22D, mutta tällä
kertaa koin paremmaksi olla hiljaa. Ruuankin ne lopulta löys mulle.
Mun ilmainen ateria |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti