Aiemmin Espanjassa asunut, nykyään Saksassa asuva ja melkein Pariisiin muuttanut suomalainen kertoo kokemuksia elämästä Euroopassa ja vertailee kulttuureja ja kieliä samalla kun suunnittelee mihin maahan sitä seuraavaksi lähtisi asumaan tai edes käymään.

tiistai 10. marraskuuta 2015

Lontoo, Helsinki ja lentosotkut

Lufthansan ja mun suhteessa ei ole nyt ollut ihan malliviikko. Saatan ehkä harkita pian avioeroa. Olen ollut uskollinen, koska halusin saavuttaa "frequent flyer" statuksen, jonka saa lentämällä kalenterivuoden aikana 30 lentoa. Mulla se tulisi tänä vuonna täyteen jos ne hevon eepelit lakkais perumasta mun lentoja.

Olin viikko sitten pitkän viikonlopun Lontoossa, tai enemmänkin Essexissä, juhlimassa Halloweenia. Bileet oli mahtavat, emäntä oli taikonut pöytään sen seitsemän sorttia ja kaikki juhlavieraat olivat panostaneet asuihinsa. Koska talo oli koristeltu myös ulkoa, kävi ovella koko illan jatkuva virta pikkumonstereita kerjäämässä karkkia. 

Perjantaina saavuin Lontooseen iltakoneella ja jäin Cityyn hotelliin yöksi ennen Essexiin reissaamista. Olin varannut huoneen hauskasta Qbic hotellista. Hotellissa on tarjolla halvemmalla myös ikkunattomia huoneita ja varatessa ajattelin, että sepäs on kummallinen idea ja otin huoneen ikkunalla. Sitten valvoinkin koko yön kuunnellen liikenteen melua. Kannattaa siis ottaa se ikkunaton huone, jos tuohon hotelliin joskus menette. Sisustus siellä on aivan mahtava! Aamiainen kuuluu hintaan ja aamiaishuone muistuttaa enemmänkin jotain coolia köpisläiskahvilaa kuin normaalia steriiliä hotellin ravintolaa. Siellä on tavallisten aamiaispöytien lisäksi erilaisia kotoisia sohva- ja nojatuoliryhmiä mataline pöytineen ja voi itse valita minkälaisessa asennossa halua aamiaisensa nauttia.

Viikonlopusta tuli lopulta hieman pidempi, mitä oli tarkoitus. Jälleen kerran olin varannu illan viimeisen lennon paluumatkaa varten. Jälleen kerran sain jo tutuksi tuleen tekstiviestin "we apologise but your flight has been cancelled...". Siihenhän se maanantai sitten tuhriintui kun yritin saada paikkaa joltain toiselta lennolta. Ne oli pistänyt mut suoraan neljä tuntia aiemmin lähtevään koneeseen, mutta se oli fyysisesti ihan mahdotonta kun näin viestin vasta tuntia ennen aiemman koneen lähtöä ja olin kahden tunnin päässä lentokentästä. Lopulta sain paikan seuraavana aamuna lähtevästä koneesta. Puhelimessa mulle sanottiin että pitäis silti mennä lentokentälle hakemaan Lufthansan tiskiltä hotellivoucheri, kun ei todellakaan kiinnostanut reissata Essexista aamuneljän junalla kentälle. 

Alkuperäinen lento oli Heathrowlta, mutta uusi lento Cityltä. Aattelin poiketa siellä Cityn kentällä kun kuitenkin olisin silta suunnalta tarvinnut hotellin. Mutta siellähän odottikin kaaos. Heathrowlta oli peruttu ainoastaan se mun lento, Cityltä oli peruttu kaikki lennot sumun takia. Ovelta mut ohjattiin Lufthansan check-in jonoon, vaikka sanoin että uusi lento mulla jo on ja tarvitsen vain hotellikupongin. Tunnin jonotettuani pääsin tiskille ja sieltä sanottiin että hotellivouchereita saa Swiss airin lipunmyyntipisteestä, tuolta toiselta puolelta hallia kun Lufthansalla ei ole omaa pistettä. Menin sitten siihen jonoon. Puoli tuntia jonotettuani jonon liikkumatta senttiäkään alkoi jonosta kadota jengiä ja kuulin kuinka ne sanoivat että ei tästä jonosta saa hotelia, hotelli pitää kaikkien varata itse. Ja vieressä on taksivoucherijono johon pitäisi sitten liittyä. 

Siinä kului sitten toiset puoli tuntia, ja kun pääsin vihdoin tiskille, niin multa kysyttiin että mihinkäs hotelliin menet. Kuponkia ei saa jos ei ole määränpää selvillä. Voi halvattu, ei mulla nyt tässä mitään hotellia ole. Aattelin, että niiltä vois kysyä tai voisin kupongin saatuani miettiä, että minne sitä menis. Sit äkkiä viestiä Essexiin ystävälle et voisiksä pliis kattoa onko missään lähistön hotellissa enää tilaa. Jonosta puhelu hotelliin ja lopulta sain toiseksi viimeisen vapaan huoneen. Menetin sillä aikaa paikkani taksijonossa ja sain odottaa toiset puoli tuntia että sain uuden kupongin ja uuden auton. Hotelli jossa yövyin oli kallein ja paskin missä olen ikinä ollut. Huone muistutti ruotsinlaivan hyttiä korotettuine suihkuineen ja siellä oli ihan sairaan kylmä. Toivotaan, että Lufthansa tosiaan maksaa sen, koska yön hinnaksi tuli yli 400 euroa. 

Seuraavan päivänä kun piti päästä kentälle, oli DLR (eli kentälle menevä juna) lakossa. Ei paljoa enää jaksanu naurattaa. Taksilla onneksi pääsin perille ajoissa ja konekin lähti aikataulun mukaisesti. Sitten tulin kentältä suoraan töihin, pari tuntia myöhässä, mutta kuitenkin. 

Tämä siis tiistaina, ja saman viikon perjantaina mulla oli lento varattuna Suomeen. Piti tulla sinne viikonlopuksi rentuotumaan tän kaiken stressin keskellä ja viettämään laatuaikaa perheen kanssa. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, niin Lufthansa päätti ilahduttaa mua samaisena perjantaina alkavalla viikon kestävällä lentoemäntien lakolla. Perjantaina lakko alkoi vasta kahden aikaan, eikä lennoista peruttu kuin 10%, mutta totta kai mun lento oli peruttujen listalla. Sain taas tutuksi tulleen tekstiviestin "we apologise but your flight has been cancelled...". Ja eiku Lufthansalle soittamaan. Vietin puhelinjonossa tällä kertaa 38 minuuttia ja sain siirrettyä lennon lauantai-aamulle. Lauantain lento näytti hyvältä, perjantai-iltaan mennessä sitä ei oltu peruttu vaikka kaikkia muita lentoja lauantailta jo peruttiinkin. 

Lakkohan koski alkuun vain (tietty) Frankfurtista ja Düsseldorfista lähteviä lentoja. Myöhemmin se laajeni Müncheniin. Juuri kun olin jo ehtinyt iloita sittenkin pääseväni Suomeen, tuli taas kännykkään vanha tuttu tekstiviesti " we apologise but your flight has been cancelled...". Sen jälkeen huomasin että lauantailta oli peruttu kaikki lennot Helsinkiin. Toisella kertaa jonotin Lufthansan puhelinpalveluun 52 minuuttia. Sain siirrettyä koko lentopaketin ensi viikonlopulle kun lakon pitäisi silloin jo olla ohi. En uskaltanut ottaa perjantain iltalentoa, kun lakko jatkuu vielä perjantaina ja ne ilmoittaa aina aikaisintaan edellisenä päivänä että mitkä lennot perutaan tällä kertaa. Esimerkiksi tänään on peruttu ainoastaan kaikki pitkänmatkan lennot. Suomeen siis pääsisi nyt hyvin. Huomasin myös, että eilinen paluulentoni oli myös peruttu. Eli jos olisinkin jollain ilveellä päässyt Suomeen, en olis päässyt sieltä takas.

Täytyy sanoa että ihan just nyt en rakasta Lufthansaaa ihan kovinkaan paljoa. Lähetin niille laskun Lontoosta ja vastauksena tuli:  "Since we are currently experiencing an unusually high volume of enquiries, we are not able to respond to your feedback within the time frame that you are expecting from us. We kindly ask you for your patience and thank you for your understanding." Jeps, ja ymmärrystähän mulla riittää.

1 kommentti:

  1. Ihan hengästyttää lukea sun Lufthansa-seikkailuja! Toivottavasti pääset Suomeen ja saat vielä rahasikin takaisin.

    VastaaPoista