Lufthansan ja mun
suhteessa ei ole nyt ollut ihan malliviikko. Saatan ehkä harkita pian avioeroa.
Olen ollut uskollinen, koska halusin saavuttaa "frequent flyer"
statuksen, jonka saa lentämällä kalenterivuoden aikana 30 lentoa. Mulla se
tulisi tänä vuonna täyteen jos ne hevon eepelit lakkais perumasta mun lentoja.
Olin viikko sitten
pitkän viikonlopun Lontoossa, tai enemmänkin Essexissä, juhlimassa Halloweenia.
Bileet oli mahtavat, emäntä oli taikonut pöytään sen seitsemän sorttia ja
kaikki juhlavieraat olivat panostaneet asuihinsa. Koska talo oli koristeltu
myös ulkoa, kävi ovella koko illan jatkuva virta pikkumonstereita kerjäämässä
karkkia.
Perjantaina saavuin
Lontooseen iltakoneella ja jäin Cityyn hotelliin yöksi ennen Essexiin
reissaamista. Olin varannut huoneen hauskasta Qbic hotellista. Hotellissa on
tarjolla halvemmalla myös ikkunattomia huoneita ja varatessa ajattelin, että
sepäs on kummallinen idea ja otin huoneen ikkunalla. Sitten valvoinkin koko yön
kuunnellen liikenteen melua. Kannattaa siis ottaa se ikkunaton huone, jos
tuohon hotelliin joskus menette. Sisustus siellä on aivan mahtava! Aamiainen
kuuluu hintaan ja aamiaishuone muistuttaa enemmänkin jotain coolia
köpisläiskahvilaa kuin normaalia steriiliä hotellin ravintolaa. Siellä on
tavallisten aamiaispöytien lisäksi erilaisia kotoisia sohva- ja nojatuoliryhmiä
mataline pöytineen ja voi itse valita minkälaisessa asennossa halua aamiaisensa
nauttia.
Viikonlopusta tuli
lopulta hieman pidempi, mitä oli tarkoitus. Jälleen kerran olin varannu illan
viimeisen lennon paluumatkaa varten. Jälleen kerran sain jo tutuksi tuleen
tekstiviestin "we apologise but your flight has been cancelled...".
Siihenhän se maanantai sitten tuhriintui kun yritin saada paikkaa joltain
toiselta lennolta. Ne oli pistänyt mut suoraan neljä tuntia aiemmin lähtevään
koneeseen, mutta se oli fyysisesti ihan mahdotonta kun näin viestin vasta tuntia
ennen aiemman koneen lähtöä ja olin kahden tunnin päässä lentokentästä. Lopulta
sain paikan seuraavana aamuna lähtevästä koneesta. Puhelimessa mulle sanottiin
että pitäis silti mennä lentokentälle hakemaan Lufthansan tiskiltä
hotellivoucheri, kun ei todellakaan kiinnostanut reissata Essexista aamuneljän
junalla kentälle.
Alkuperäinen lento
oli Heathrowlta, mutta uusi lento Cityltä. Aattelin poiketa siellä Cityn
kentällä kun kuitenkin olisin silta suunnalta tarvinnut hotellin. Mutta
siellähän odottikin kaaos. Heathrowlta oli peruttu ainoastaan se mun lento,
Cityltä oli peruttu kaikki lennot sumun takia. Ovelta mut ohjattiin Lufthansan
check-in jonoon, vaikka sanoin että uusi lento mulla jo on ja tarvitsen vain
hotellikupongin. Tunnin jonotettuani pääsin tiskille ja sieltä sanottiin että
hotellivouchereita saa Swiss airin lipunmyyntipisteestä, tuolta toiselta
puolelta hallia kun Lufthansalla ei ole omaa pistettä. Menin sitten siihen
jonoon. Puoli tuntia jonotettuani jonon liikkumatta senttiäkään alkoi jonosta
kadota jengiä ja kuulin kuinka ne sanoivat että ei tästä jonosta saa hotelia,
hotelli pitää kaikkien varata itse. Ja vieressä on taksivoucherijono johon
pitäisi sitten liittyä.
Siinä kului sitten
toiset puoli tuntia, ja kun pääsin vihdoin tiskille, niin multa kysyttiin että
mihinkäs hotelliin menet. Kuponkia ei saa jos ei ole määränpää selvillä. Voi
halvattu, ei mulla nyt tässä mitään hotellia ole. Aattelin, että niiltä vois
kysyä tai voisin kupongin saatuani miettiä, että minne sitä menis. Sit äkkiä
viestiä Essexiin ystävälle et voisiksä pliis kattoa onko missään lähistön
hotellissa enää tilaa. Jonosta puhelu hotelliin ja lopulta sain toiseksi
viimeisen vapaan huoneen. Menetin sillä aikaa paikkani taksijonossa ja sain
odottaa toiset puoli tuntia että sain uuden kupongin ja uuden auton. Hotelli
jossa yövyin oli kallein ja paskin missä olen ikinä ollut. Huone muistutti
ruotsinlaivan hyttiä korotettuine suihkuineen ja siellä oli ihan sairaan kylmä.
Toivotaan, että Lufthansa tosiaan maksaa sen, koska yön hinnaksi tuli yli 400
euroa.
Seuraavan päivänä kun
piti päästä kentälle, oli DLR (eli kentälle menevä juna) lakossa. Ei paljoa
enää jaksanu naurattaa. Taksilla onneksi pääsin perille ajoissa ja konekin
lähti aikataulun mukaisesti. Sitten tulin kentältä suoraan töihin, pari tuntia
myöhässä, mutta kuitenkin.
Tämä siis tiistaina, ja saman viikon perjantaina mulla oli lento varattuna Suomeen. Piti tulla sinne viikonlopuksi rentuotumaan tän kaiken stressin keskellä ja viettämään laatuaikaa perheen kanssa. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, niin Lufthansa päätti ilahduttaa mua samaisena perjantaina alkavalla viikon kestävällä lentoemäntien lakolla. Perjantaina lakko alkoi vasta kahden aikaan, eikä lennoista peruttu kuin 10%, mutta totta kai mun lento oli peruttujen listalla. Sain taas tutuksi tulleen tekstiviestin "we apologise but your flight has been cancelled...". Ja eiku Lufthansalle soittamaan. Vietin puhelinjonossa tällä kertaa 38 minuuttia ja sain siirrettyä lennon lauantai-aamulle. Lauantain lento näytti hyvältä, perjantai-iltaan mennessä sitä ei oltu peruttu vaikka kaikkia muita lentoja lauantailta jo peruttiinkin.
Lakkohan koski alkuun vain (tietty) Frankfurtista ja Düsseldorfista lähteviä lentoja. Myöhemmin se laajeni Müncheniin. Juuri kun olin jo ehtinyt iloita sittenkin pääseväni Suomeen, tuli taas kännykkään vanha tuttu tekstiviesti " we apologise but your flight has been cancelled...". Sen jälkeen huomasin että lauantailta oli peruttu kaikki lennot Helsinkiin. Toisella kertaa jonotin Lufthansan puhelinpalveluun 52 minuuttia. Sain siirrettyä koko lentopaketin ensi viikonlopulle kun lakon pitäisi silloin jo olla ohi. En uskaltanut ottaa perjantain iltalentoa, kun lakko jatkuu vielä perjantaina ja ne ilmoittaa aina aikaisintaan edellisenä päivänä että mitkä lennot perutaan tällä kertaa. Esimerkiksi tänään on peruttu ainoastaan kaikki pitkänmatkan lennot. Suomeen siis pääsisi nyt hyvin. Huomasin myös, että eilinen paluulentoni oli myös peruttu. Eli jos olisinkin jollain ilveellä päässyt Suomeen, en olis päässyt sieltä takas.
Täytyy sanoa että ihan just nyt en rakasta Lufthansaaa ihan kovinkaan paljoa. Lähetin niille laskun Lontoosta ja vastauksena tuli: "Since we are currently experiencing an unusually high volume of enquiries, we are not able to respond to your feedback within the time frame that you are expecting from us. We kindly ask you for your patience and thank you for your understanding." Jeps, ja ymmärrystähän mulla riittää.
Ihan hengästyttää lukea sun Lufthansa-seikkailuja! Toivottavasti pääset Suomeen ja saat vielä rahasikin takaisin.
VastaaPoista